Karel Kangro
Algne versioon 2002 aasta. Viimased parandused 2004 aastal
“Täielik käsiraamat algajale (POOLELI) veeveelaudurile” Sissejuhatus
Peab silmas pidama, et selle teose pealkiri on eksitav, sest tegelikult
ei ole see abiraamat kaugeltki täiuslik andmaks edasi neid
lugematuid :) kogemusi, mida autor ja tema sõbrad aastate jooksul omandanud on.
Pealkiri on tegelikult ka natuke laenatud. Kes ära tunneb kellelt laenatud, siis
see tehku kähku "ollie 180" ja karjuge see nimi… tehke või
"wrapped KGB 900" ja karjuge veel iga kord kui "faceplant"´i tõttu
kaladega rääkimas olete…see on ka teie vabadus. Minu vabadus on neid ridu kirjutada lootuses kellelegi kasulik olla.
Lugemine ja õpetused ning soovitused pole ammugi kohustuslikud. Ei, seda ei
saakski ju nõuda. Kedagi millekski sundida on üldse õudne ja veelauaga sõitmine on vabadus mitte
sund. Käsiraamatu
kirjutamise idee tekkis peale mõningast kogemust algajatele
veelaudamise põhitõdesid selgitades ja tõdedes, et palju on võimalik
õpetada ka juba kuival maal enne seda, kui ükskord esmaüritajale nööri
pihku heidad ja algaja koos tema adrenaliinist põksuva südamega
sillale või vette esimest paaditõmmet ootama jätad. Loomulikult
ei tule sel äreval momendil ilma eelnevate teadmisteta kõik kohe nii välja
nagu loodad. Ärevus pärsib paljudel keskendumisvõimet aga seda on
alguses pisut vaja säilitada. Käsiraamat on selleks, et ärevust maha laadida ja paanikat
vältida. Peatükk
nr 1. ehk TURVALISUS ON TÄHTIS
Kui
sa pea vastu vett ära lööd, siis tükke sellest küll ei eraldu. Lömmi
või kahtlast värvi võib kolu küll pisut kuskilt otsast minna (mul läks
ükskord silmade ümbert paiste ja lillaks) aga tükkideks vesi teda üldjuhul ei tee. Kui
juba sõidad ja julgust koguneb, siis on tark tegu kasutada kiivrit.
Sellist kerget ja ujuvat, mis sinu ajuraasu veidigi kaitseb.
Kui oled algaja, siis pole kiivrit eriti vaja. Kõrgeid õhulende
ei ole ju veel, mille tõttu veega kokkupuude valusalt lõppeda võiks. Kuid siiski, nt kaldasse
sõitmine pole algajate puhul üldse välistatud. Mõnele kohe meeldib kalda peal ka ära proovida
sõit. Veelauasõiduks
vali õige koht ning aeg ja õpetajaiks kogenud oskajad, et vältida kõiksugu ohte, mis sind
varitsevad. Ega
see asi nüüd nii hull ka ei ole. Inimene lihtsalt ei saa vees kahjuks
hingata. Selletõttu on veelaudamine ka omajagu OHTLIK. Kanna sõites
sellist päästevesti, mis sind kindlasti veepeal hoiab, kui juhtud
teadvuse kaotama. See võib kaduda näiteks suurest sõidumõnust :P Vest
peab olema selline, mis pakub su ribidele piisavalt kaitset ka juhul,
kui sukeldud suure hoo pealt ja kõrgelt otse lainetesse kaladega rääkima.
Ära laena oma õe ujumisbatoone, mis ümber käsivarte käivad. Neist
ei ole eriti abi. Korralik spordivest on vajalik kindlasti selga tõmmata
kui veele triibutama kipud. Kui vesi on külm, siis riietu ka vastavalt.
Tõmba selga kummiülikond ehk kalipso. Kummiga kaetult näed küll suhteliselt tobe välja ja oled üsna
kohmakas aga vähemalt säästad oma sõpru paadis, kes peaksid muidu su külmast siniseid ja
kondiseid valgeid reisi vahtima. Ei. Nii ei lähe. Väldi nende valgete kõverate makaronide
eksponeerimist ka suvel soojaga. Ole hea ja kata need paljad reied mees! Aga tähtis on see, et kalipsoga sõites on soe ja ka kõikvõimalikud
kukkumised palju pehmemad. Ikka veel turvalisusest. Veidi
sellest ”õigest kohast” ka, kus sõita. Veelauasõiduks
tuleks valida võimalikult vähese liiklusega veekogu, millel on
piisavalt ruumi sõita kiirusega 18-22 miili tunnis vähemalt 500 m enam vähem sirgel joonel.
Kihutama
tõesti lauasõiduks ei pea. Piisab 30-35 km/h kiirusest, et paaditagune
laine oleks piisavalt kõrge veelaudamiseks ja kohalike kalurite
“kummikatele” tsunamirünnakute korraldamiseks. Algajaid võiks vedada pigem aeglasemalt kui
kiiresti. Loomulikult
sobib sõiduks väga rahuliku ilma korral ideaalselt meri. Merel on
alati pisut lainetust. Ka peegelsile merepind peidab endas salakavalaid
pikilaineid, mis kiirel sõidul nii sinu sõitu kui ka paaditagust
lainet pisut häirima võivad hakata. Aga karastunud veelaudur sellest
pisiasjast numbrit ei tee ja läheb ikka natuke hõljuvat “peeglit” nautima. Veekogu
valides pead teadma selle sügavust, et ei vigastaks paati ega seal
olijaid näiteks madalikule või kivi otsa kihutades. Samuti kevadeti on
jõgede peal palju ujuvat materjali, mille otsa pole üldse tore sõidu
ajal potsatada. Peatükk
nr 2 ehk VARUSTUSEST
Nüüd
ei ole jutt enam nii väga turvalisusest, kuigi õige varustuse
kasutamine tagab selle kindlasti.
Paat
Paadil
peab olema piisavalt jõudu, et sõitja veest välja tõmmata. Paadi suurus võiks
piisv olla, et lauasõitja paadiküljele välja kantides paati
lausa kummuli sikutada ei jõuaks. Kui sul on 4,5- x meetri pikkune
alus, siis peaks sellel juba kaalu ja stabiilsust jaguma, et aluse taga veelaual libiseda. Alates
60 HP mootoriga võib juba veelaudurit vedada küll, sest sõitma ei pea
ju kiiresti ja sõitja välja tõmbamine võib ka väga aeglasel kiirusel toimuda. Kõige tähtsam on paadi puhul see, et hüppamiseks ja
trikitamiseks on vaja paaditagust kõrget lainet ja mitte väikest. Väikse lainega saab ka enamus
algaja trikke ära tehtud, kuid mida suurem laine, seda rohkem rõõmu ja võimalusi loovaks
lauasõiduks. Ainult teatud kindel paadipõhja kuju või vorm tekitab hea laine.
Paadikere võiks olla madal, lai ning parajalt pikk. Liiga kitsas paadikere ei taga
stabiilsust otsesõidul ning ühtlase kiiruse säilitamisel. Laine
suurust saab reguleerida. Valides õige kiiruse saad ka piisavalt suure
laine. Kui sõita liiga kiiresti, siis paat tõuseb rohkem veepeale ning
laine kaob tagant üldse ära. Aga kui sõita 19-23 miili tunnis (ca
30-35 km/h) ja paat raskustega (nt inimesed) koormata, siis tekib paadi taha tore laine. Raskused tuleks laadida paadi ninaosasse jaotades raskust ühtlaselt
nii külgedele kui ka keskele. Külgedel olev raskus aitab paati stabiilsena hoida ka siis kui sõitja
laual paadist eemale, küljepeale välja kandib.
Päramootori puhul ülestrimmitud
mootor surub paadiahtri sügavamale vette (tänu ninas asuvale raskusele
hästi sügavale) ja ninas asuv ballast võimaldab paadil ka ruttu
glisseerida. Lisaraskuseks
(olenevalt paadist kuni 1000 kg) võivad olla vabalt: inimesed,
veekanistrid, liivakotid, õllepurgid, naised, lapsed, koer, raha… aga
kõige parem on ikka veekanister või liivakott. Vaata, et sa oma
alust põhja ei lase!! Paaditagune laine on ideaalis puhas ehk selline, millel laineharjad ei
vahuta. Veoots, millega laudur käepideme abil paadiga ühendatud on, kui
ta paadi taga lohiseb, võiks kinnituda veepinnast vähemalt 1,5 m kõrgusele.
Oleneb lainest ja paadi suurusest aga mida kõrgemalt see ots tuleb seda kindlam on sõiduasend ning
loomulikult seda kõrgemale sa trikke lennutada saad. Kõige
vähenõudvam on hankida paari meetri kõrgune toru ja kolm trossi, mida võimalik
karabiinide abil ka pingutada ja neist siis ehitada mast. Umbes täpselt
paadikere keskkohta peaks selle masti püsti tõmbama. Masti püstitamine
on käkitegu ja sellega saab hakkama paari tunniga. Üks
nöör kinnita ninasse ja kaks tagaotsa ning sõit lähebki hoopis uue
hooga lahti. Tähtis on see, et sa kinnitaksid masti tõesti kolme nööriga,
mitte neljaga, sest mingid kahtlased füüsikaseadused toimivad kolme nööri
puhul sulle soodsamalt kui näiteks nelja puhul (kaks ees kaks taga).
KOLM on stabiilsem! Kui
nöör tuleb kõrgemalt, siis on KA ALGAJAL OLULISELT kergem paadi taga
lohiseda. Nii, et see ei ole mingi poosetamise värk. Hangi omale mast
mees või siis sõida kummirõngaga edasi! Või
siis ehita lausa torn (tower), mis on stabiilsem kui mast (eriti on see
tunda väikeste paatide puhul) aga ka keerulisem ja kallim ehitada.
Torni ehitamisest võiks kirjutada terve raamatu.
Uuri netist jooniseid torni konstrueerimiseks. Mingit vedelat torurägastikku
pole ka mõtet oma paadile peale ehitada. Vaata ikka enne, kuidas teised
asja lahendanud on ja siis tee oma torn ja veel parema lahendusega. Lihtsalt
nööri veepiirile, madala paadikülje knaapi sidumisega head sõidumõnu
loota ei ole, kuid muidugi sõita saab ka nii. VEElLAUD
Veelaud
on üks hirmus tähtis asi kogu selle jändamise juures. See on sõiduriist,
millel arenemiseks jagub ruumi alates sinu esimesest triibust veepeal
kuni hetkeni, mil vanadus su jalgelt niidab. Tavaliselt niidavad küll
veelaudurid vanadusel jalad alt ;) Veelaud
tuleks eelkõige valida vastavalt sõitja pikkusele ning kaalule. Kui
lauda ostma hakkad, siis uuri alati tootja
poolt etteantud numbreid ja iseloomustusi just täpselt selle pikkusega
laua kohta, mida kavatsed osta. Küsi julgelt nõu ka klubi SWB tüüpide
käest, kellel on mõningane kogemus täitsa olemas. Laudu
tehakse väga erinevaid ning nendega sõitmiseks tuleks ka pisut
erinevaid tehnikaid kasutada. Algajate lauad on ikka soodsama hinnaga ja
ei nõua niivõrd palju oskusi nende taltsutamisel. Samas kui sa arened,
siis võivad mõnedki vigurid just laua kehvade omaduste (heade algajale
mõeldud omaduste) tõttu sul kergelennuliselt tegemata jääda. SIDEMED |
Püsti tõusmisega üheaegselt pead ka laua ühe otsa
(kumb jalg ees sõidad?) sõidusuunda keerama..
Püsti tõustes tõmba käepide umbes puusade kõrgusel HÄSTI KEHA LÄHEDALE.
Esimene lauaots peaks ikka veest väljas olema kui sõidad, seega kergelt põlvedest kõverdatud
jalgadel seistes hoia nööri kõvasti keha lähedal ja kehraskust pisut tagumisel jalal. Puusad ning
õlad keera paadi poole. Ülakeha kalluta pisut tahapoole, käsi võid hoida ka sirgelt all ees, puusa
kõrgusel ja võimalikult keha ligidal.
Ära lase paadil mingil juhul kihutada ning püsi otse paadi taga kahe
laine vahel. Kui tunned end ebakindlalt või arvad end kohe kukkuvat, VISKA KOHESELT KÄEPIDE
peost. Manööverdamine. Ära
ürita jalgadega üldse keerata. Veelauaga keeratakse KANTIDES ehk siis
kallutatakse raskus ühele lauaservale samal ajal ka nägu soovitud sõidusuunda pöörates.
Nööri ning laua abiga kanditakse paadist eemale - kas siis lainest välja (alla) või väljast lainesse
sisse. Kui kukud, siis tõsta paadisolijatele ellujäämise märgiks näpud.
Peegelsiledat vett!!!
Hüppamisel tasub nöör alati pinges hoida. Alustad laine poole kantimist juba kaugelt ning rahulikult
ja progresseeruvalt, ehk siis järjest rohkem kiirust kogudes kihutad laine suunas. VÄGA TÄHTIS ON
kantida ka läbi laine st mitte lõpetada kantimist enne kui vesi laua alt lainelt õhku tõusmise
tõttu kaob. Progresseruva kantimise mõte on tagada õhulennu ajal hüppe üle kontroll ehk tagada nööri
pingule jäämine õhus olles - siis jääb aega grääbideks, flippideks ja kraadideks rohkem kui küll.
Kui kantimine vahetult enne lainet lõpetada, siis hüppe ajal ei ole nöör piisavalt pingul ning sa ei
kontrolli mingilgi viisil oma lendu või trikki.